Dit is Henk

Meet Henk.
Dit is Henk, althans zo stelde hij zich voor. Toen wij over het
verkeersplein Lemmer in wilden gaan zagen we hem zitten.
Op een werkbankje van de Black & Dekker.

“Je lacht” zeg hij  “Maar ik werk door hier te zitten op de werkbank voor een paar uurtjes”

Waarop deze redacteur aan hem vroeg “Hé!?”

“Zal ik je uitleggen…” en nadat hij een automobilist verteld dat de Zeedijk afgesloten is, want die dranghekken van 3 meter breed en 2 achter elkaar midden op de rijbaan zie je makkelijk over het hoofd…-; vervolgt hij “Ik ben ZZP’er en moest wegdekboringen verrichten, dan kunnen ze de toplaagdikte van de weg meten, maar na een uurtje was ik al klaar maar ik moet mijn uren wel maken anders krijg ik niet betaalt dus ben ik voor een paar uur regelaar … ”
-“En je hebt hogere MAVO gedaan om stokstil te zitten op dat Black en Dekker bankje van je?”
-“Nee, je hebt een certificaat nodig” verteld hij ” Verkeersregelaar cursus met examen duurt 2 dagen kost een paar tientjes ”
(Dat was in de dinosaurus tijd, is nu €650 -red.)
-“Maar ik heb geluk gehad…”
-“Examinator ziek?”
-“Ik heb 30 jaar een meubelzaak gehad en toen kwam de crisis en via één van mijn stoffeerders, ook een ZZP’er kwam ik in aanraking met het regellaarswerk. Wou niet thuis zitten…Vandaar…Ik heb ook techniek gedaan…”
(Dat vinden wij bij de Lemsterkrant geen overbodige luxe vooral wanneer je zo’n klote bankje van de Black & Dekker met behoud van je vingervlees wilt gebruiken-red.)
-“In de techniek als ZZP’er verdien je nog meer maar dan moet je het net treffen, het zijn vaak klusjes van een paar maand en daarna moet je verder zoeken…En dan tref je dit en dan weer dat…”
-“Oh!?…Wat was nou je leukste klus in de techniek tot nu toe?”
-“Ik heb laatst meegedaan aan een trein project…”
-“Als Perronoversteekplaatsregelaar?…”
-“Nee zal ik je vertellen…” En weer tracht een ( deze keer een bejaarde) bestuurder in een Daihatsu Cuore, met de snelheid van een slak die in de bocht afremt, de dranghekken te omzeilen, waarna ik tegen Henk zeg:
“Je had hem door moeten laten rijden, tegen de tijd dat hij de bocht had gehaald was de Zeedijk al weer geasfalteerd geweest…”
Henk lacht ” Ik kan je daar verhalen over vertellen…” zegt hij “… maar over die klus…Je weet die hooligans spuiten vaak graffiti op de treinen en daar is een goedje voor … spuiten ze er overheen en dan is het zo weer schoon…”
-“Oh!?”
-“Maar dat spul is corrosief en vreet achter de rubbers waar de ramen in hangen het aluminium weg. En dat hebben we toen vernieuwd, geschilderd…. 28 treinstellen van ieders 108 meter, 2 treinstellen per week …heeft miljoenen gekost…”
-“Miljoenen? Tig procent voor ome Henk?”
-“Néééé! Was dat maar zo! Als verkeersregelaar zit je rond € 2000 en in de techniek 2,5 keer meer …”
-“Is toch geen raar weekloon…”
-“Nee! per maand… ” zegt hij “…en ze staan te springen om verkeersregelaars. Ik moet regelmatig klanten teleurstellen, mijn telefoon staat vaak rood gloeiend”
(Die van de Lemsterkrant ook: accu bijna leeg…) Maar Henk hoeft zich nog niet te vervelen terwijl wij dag zeggen… probeert alweer iemand door te rijden.

Post Author: admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *